§ 1 NAVN OG HJEMSTED:
a. Foreningens navn er Osted Idrætsforening, herefter OIF.
b. OIF er stiftet 4. juni 1914.
c. Foreningen har hjemsted i Osted, Lejre Kommune.
§ 2 FORMÅL:
OIF har til formål at forestå frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, herunder idrætsaktiviteter, samt fremme interessen herfor.
§ 3 ORGANISATION:
a. OIF består af en hovedafdeling, samt afdelinger for hver idrætsgren.
b. OIF er tilsluttet Lejre Idrætsunion (LIU), de respektive landsorganisationer og specialforbund svarende til foreningens aktiviteter.
c. Hovedafdelingen forestår alle forhandlinger med offentlige myndigheder.
§ 4 MEDLEMMER:
a. Enhver person, der tilslutter sig OIFs formål og afdelingernes retningslinjer samt respekterer og overholder foreningens etiske retningslinjer, kan optages som medlem i foreningen.
b. Medlemskabet kan være aktivt eller passivt.
c. Udmeldelse kan ske med udløbet af en kontingentperiode.
d. Kontingentrestance udover 6 mdr. meddeles til OIFs øvrige afdelinger, som omgående skal hindre de pågældende i at dyrke idræt eller deltage i arrangementer mv. i foreningen, indtil det skyldige kontingent er indbetalt.
e. Bestyrelsen kan udelukke eller ekskludere et medlem, såfremt vedkommendes opførsel strider mod foreningens vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde har tilsidesat sine medlemspligter.
Såvel i sager om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings afgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægter
f. Bestyrelsen kan på eget initiativ, eller efter indstilling udnævne æresmedlemmer. Æresmedlemmer udnævnt af OIF er kontingentfri i hele OIF medens æresmedlemmer udnævnt af en afdeling er kontingentfri i den afdeling udnævnelsen er sket.
§ 5 GENERALFORSAMLINGEN:
a. Hovedafdelingens generalforsamling er OIFs øverste myndighed.
b. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned.
Generalforsamlingen indvarsles af bestyrelsen påOIFs Hjemmesidesenest 4 uger før. Samtidigt bekendtgøres funktioner og respektive navne på de personer, der er på valg.
c. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger før generalforsamlingens afholdelse.
d. Adgang til og taleret på generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, forældre til medlemmer under 16 år samt gæster inviteret af bestyrelsen.
e. Stemmeret på generalforsamlingen har hovedbestyrelsesmedlemmer og 5 delegerede fra hver afdeling. De delegerede vælges på afdelingens generalforsamling.
f. Valgbar til hovedbestyrelsen er ethvert medlem af OIF over 18 år.
g. Dagsorden til den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af stemmetællere, dirigent og referent.
2. Fremlæggelse af bestyrelsens beretning til godkendelse.
3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab for det forløbne år til godkendelse.
4. Indkomne forslag
5. Fremlæggelse af kontingentstørrelse for:
a. Passive medlemmer til godkendelse.
b. Afdelinger til godkendelse.
6. Fremlæggelse af bestyrelsens forslag til:
a. Revideret aktivitetsplan og budget for indeværende år til godkendelse.
b. Aktivitetsplan og budget for det kommende år til godkendelse.
7. a. Valg af formand (i ulige årstal).
b. Valg af kasserer(i lige årstal).
c. Valg af 1-2 medlemmer til hovedbestyrelsen.
8. Valg af 2 suppleanter.
9. Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant, begge for alle afdelinger i foreningen.
X. Eventuelt.
Rækkefølgen skal være i ovenstående nummerorden, dog således at punktet ”Eventuelt” er sidst på dagsordenen.
h. Generalforsamlingen vælger selv sin dirigent, der ikke må være medlem af foreningens bestyrelse.
i. Afstemningsmetoder bestemmes af dirigenten. Valg til bestyrelsen skal være skriftligt, såfremt der er mere end én kandidat, ligesom skriftlig afstemning foretages på forlangende.
j. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal, se dog §§ 8, 10, 11 og A6.
k. Kan et punkt på generalforsamlingen ikke behandles færdigt fortsætter generalforsamlingen med næste punkt. Der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling jf. § 5L og for afdelingerne § A5, hvor det ikke færdiggjorte punkt tages op.
l. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 6 uger efter begæring herom.
Begæring kan fremsættes af enten hovedbestyrelsen, én afdelings bestyrelse, hovedafdelingens formand eller et flertal af de på hovedafdelingens generalforsamling valgte medlemmer af hovedbestyrelsen.
Om indvarslingsmåde og afholdelse gælder bestemmelser som ved ordinær generalforsamling.
På indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal det tydeligt fremgå hvilke emner der skal behandles.
§ 6 BESTYRELSEN:
a.Bestyrelsen består af den generalforsamlingsvalgte formand, kasserer og mindst 2 og højst
4 medlemmer, samt afdelingernes formænd, som danner hovedbestyrelsen.
b. De valgte på hovedgeneralforsamlingerne vælges for 2 år af gangen. Formand vælges i ulige årstal og kasserer vælges i lige årstal.
Afdelingernes formænd vælges på afdelingernes generalforsamling.
c. Afdelingsbestyrelserne skal udpege en fast stedfortræder for formanden til hovedbestyrelsesmøder og generalforsamlinger.
Stedfortræderen har stemmeret og skal indtræde, såfremt formanden er forhindret.
d. Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand og sekretær på det førstkommende hovedbestyrelsesmøde efter generalforsamling.
e. Hvert år vælges to suppleanter for et år på generalforsamlingen.
f. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, heriblandt formand eller næstformand er til stede.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
g. I formandens forfald indtræder næstformanden i dennes sted.
h. Der føres referat over bestyrelsens forhandlinger.
i. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg blandt foreningens medlemmer. Der skal altid være mindst ét bestyrelsesmedlem i et udvalg.
j. Foreningen tegnes af formanden. Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom samt anden gældsætning kræves dog underskrift af den samlede bestyrelse.
§ 7 ØKONOMI OG REGNSKAB:
a. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
b. Kontingentstørrelse for aktive og passive medlemmer fremlægges på den enkelte afdelings generalforsamling til godkendelse.
Kontingentstørrelse for afdelingerne samt passive medlemmer af hovedafdelingen fremlægges på hovedgeneralforsamlingen til godkendelse.
c. Bestyrelsen kan disponere over foreningens midler, herunder køb, salg eller pantsætning af fast ejendom, i henhold til det på generalforsamlingen godkendte budget.
d. OIFs regnskab og status skal senest 4 uger før generalforsamlingen afgives til revisorerne.
Afdelingernes regnskab og status skal senest 2 uger før generalforsamlingen afgives til revisorerne
e. Det reviderede regnskab skal fremlægges til medlemmernes gennemsyn senest 8 dage før generalforsamlingen.
f. Regnskabet revideres af 2 generalforsamlingsvalgte revisorer. Revisorerne vælges for 2 år ad gangen, dog således at en revisor er på valg hvert år. En kasserer kan ikke samtidig være revisor i OIF.
Revisorsuppleanter vælges for ét år.
g. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision. Driftsregnskab og status forsynes med påtegning. Hver af revisorerne har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
h. Revisorerne udarbejder hvert år en revisionsmappe, indeholdende afdelingernes og hovedafdelingens regnskaber samt revisorernes kommentar til regnskaberne.